Karriere-skift: 57-årig direktør er blevet Junior/Senior hos unge iværksættere

Finn Graversen


To unge iværksættere har fundet et utraditionelt fællesskab med en erfaren marketingdirektør. Han er sparring-partner for dem, og samtidig er han blevet fotograflærling i deres firma: Junior/Senior.

Af Finn Graversen

Dette er en historie om en 57-årig global marketingdirektør, der er blevet fotograf-lærling i et lille nystartet firma!
Men hvis du tænker, at det lyder som en historie om en deroute, så kan du godt tro om. Dette er en historie om to unge mennesker, der er i gang med at bygge et nyt firma op og som har fundet sammen med en erfaren mand med en flot karriere i et fællesskab til glæde og gavn for begge parter.

Men rent faktisk er den globale marketingdirektør ikke bare den erfarne rådgiver og sparringpartner for de unge mennesker – han er også fotograflærling, og derfor har han i firmaet fået titlen Junior/Senior.
Firmaet hedder Zevegraf, og er stiftet af Marcus Feldthus og Oscar Haumann, mens de begge var under uddannelse på henholdsvis CBS og Københavns Universitet.
Den 57-årige globale CMO er Jan Vels Jensen, der senest kommer fra en stilling som CMO hos Trustpilot, men herudover har været i en række store og små internationale tech-virksomheder – bl.a. Oracle.

Det er gået så godt, at de nu både lever af det og har medarbejdere – heriblandt Jan Vels Jensen i rollen som Junior/Senior.

Zevegraf startede som et lille firma, der hjalp med at skabe nogle bedre portrætfotos til cv’er og ansøgninger. I første omgang så Marcus Feldthus og Oscar Haumann det mest som studiejob, men det viste sig, at der var mere i det, og da de var færdige med deres uddannelser valgte de at springe ud i en tilværelse som iværksættere.

Nu har de så udvidet konceptet i flere omgange. Portrætter er blevet udvidet til et koncept, som de kalder for autentiske billeder, og målgruppen er udvidet til også at rette sig mod virksomheder, der f.eks. skal have præsenteret deres medarbejdere på hjemmesider. Nu taler de ikke bare om autentiske billeder men om autentisk visuel historiefortælling.

I Zevegraf 3.0 har de så også kastet sig over videoer. Her byder de ind i virksomhederes behov for små og hurtige produktioner, når de skal begå sig i den digitale verden.
Det er gået så godt, at de nu både lever af det og har medarbejdere – heriblandt Jan Vels Jensen i rollen som Junior/Senior.

Jeg mangler ikke noget, så jeg har friheden til at søge nye stimuli og den energi, der kommer af at gå ind i noget, hvor du skal lægge alt, hvad du har lært, fra dig.

At de har fundet sammen, selvom Jan Vels Jensens karriere har udfoldet sig en del i udlandet og nu er bosiddende i London, er ikke helt unaturligt. Jan Vels Jensen har kendt Oscar Haumann siden han var dreng, og Marcus og Oscar er barndomskammerater.

Men Junior/Senior konceptet er unikt.

”Jeg har let ved at flytte mig – men jeg må nok også indrømme, at jeg har let ved at kede mig. Jeg mangler ikke noget, så jeg har friheden til at søge nye stimuli og den energi, der kommer af at gå ind i noget, hvor du skal lægge alt, hvad du har lært, fra dig,” siger Jan Vels Jensen.
For ham ligger der også masser af energi i den ungdommelige tilgang, som Marcus og Oscar har til deres firmakoncept. Uddannelser inden for virksomhedsøkonomi og kommunikation samt IT lægger ikke just op til at starte et firma med fokus på portrætfotos.

Her er det Oscar Haumann der bidrager med den fotografiske ekspertise som autodidakt.
”Oscar er ikke fotograf – alligevel sidder vi her. Båret af en fælles passion for visuel storytelling,” siger Jan Vels Jensen – og tilføjer:
”Selvom jeg ikke tidligere har arbejdet med at tage billeder, så er jeg ikke helt forudsætningsløs. Jeg har et godt blik at arbejde ud fra.”

Vi har brug for at blive udfordret af nogen, der tænker radikalt anderledes. Det gør Jan – og samtidig har han så en enorm erfaring, som kan gavne os.

Med Jan Vels Jensens tilgang til karrieren er det ikke så mærkeligt, at han finder det let at arbejde med meget yngre mennesker.
Han har selvfølgelig et betydeligt bagkatalog at trække på, men det er ikke noget, han lægger meget vægt på i relationen. I stedet betoner han humoren.
”Vi deler en passion og vi arbejder med nogle fælles værdier, som vi styrer efter. Men herudover er yngre mennesker styret af en humor og en ubekymrethed, som jeg selvfølgelig skal falde ind i, men som også gør det sjovt at være med,” siger Jan Vels Jensen.

Heller ikke Marcus Feldthus og Oscar Haumann fokuserer specifikt på Jan Vels Jensens mangeårige erfaring.
”Vi har kendt hinanden meget længe og er hurtigt meget enige. Derfor har vi brug for at blive udfordret af nogen, der tænker radikalt anderledes. Det gør Jan – og samtidig har han så en enorm erfaring, som kan gavne os,” siger Marcus Feldthus og fortsætter:
”Vores fokus er ganske enkelt. Det handler om, hvad vi kan skabe af værdi for andre. og så lægger vi vægt på, at vi har det sjovt med det, vi laver.”
Marcus Feldthus erkender dog, at det ikke blot er en leg. Det er en virksomhed, de bygger, og det stiller nogen krav.
”Men at have det sjovt indebærer selvfølgelig også, at det er økonomisk bæredygtigt. Ellers er vores hverdag jo ikke sjov,” siger Marcus Feldthus.

At Jan Velt Jensen mener sin rolle som Junior/Senior alvorligt kan bl.a. ses ved, at han fornylig har sagt nej tak til et nyt job som CMO.
”Det var på absolut attraktive vilkår, men det ville også være noget, jeg har prøvet masser af gange før og derfor i en kultur, som jeg kender godt. Det ville få et element af rutine over sig,” siger Jan Velt Jensen, der dog ikke helt har sluppet den verden, han kender så godt.

Historier fortalt af unge med meget enkle midler vinder frem. Det er hurtigt, agilt og mere autentisk, og kvaliteten bliver højere og højere. Den udvikling får jeg lov til at være en del af her.

”Jeg har et par high tech kunder i London, som jeg kan lide at arbejde med,” siger Jan Vels Jensen og fortæller videre, at det var Marcus Feldthus’ og Oscar Haumanns fokus på autentiske billeder, der fik ham til at kontakte dem for et samarbejde:
”Marketing-verdenen er under kraftig forandring. Historierne kommer nedefra. De store monolistiske fortællinger, der er styret og nøje planlagte forsvinder mere og mere, og i stedet kommer vi til at opleve historier fortalt af unge med meget enkle midler. Det er hurtigt, agilt og mere autentisk, og kvaliteten bliver højere og højere. Den udvikling får jeg lov til at være en del af her.”