Claus Walter er en af de bedste tekstforfattere i den danske reklamebranche gennem de sidste 30 år. Det er en ung branche – men netop det er en af årsagerne til, at han er blevet ved helt til nu.
Af Finn Graversen
68-årige Claus Walter er et særsyn. Også når han selv skal sige det.
”Man ser ikke mange 68-årige i reklamebranchen og i særdeleshed ikke kreative, der fortsat er aktive,” siger Claus Walter.
Nu ser man ham så heller ikke mere som en del af dagligdagen hos DDB, hvor han ellers har slået sine folder siden 1990. Men man får ham ikke til at tage ordet pensionist i sin mund.
”Det er et meget værdiladet ord og oser vel rigeligt af at klippe roser og spille banko. Ikke at der er noget galt med det, men det er ikke der, jeg er Jeg vil bare gerne have noget mere frihed og fleksibilitet, men jeg har ikke tænkt mig helt at stoppe med at arbejde. Jeg tror også tiden peger i retning af, at virksomhederne gerne vil gøre mere brug af fleksible ressourcer, hvor man ikke hænger på en masse faste omkostninger,” siger Claus Walter.
Pensionist er et meget værdiladet ord og oser vel rigeligt af at klippe roser og spille banko. Ikke at der er noget galt med det, men det er ikke der, jeg er.
Og tilføjer, at han nu vil gøre, hvad hans gode ven og partner gennem mange år, Poul Mikkelsen, har kaldt ”….at aktivere benefitten”. Ud over at arbejde på free-lance basis med streg under free, så indebærer det også mere tid til at fiske, være håndværker hjemme i huset og være sammen med venner og familie.
Claus Walter er dog ikke kun et særsyn som 68-årig aktiv kreativ i reklamebranchen. Han er f.eks. en af de bedste tekstforfattere, som reklamebranchen har haft i de sidste 30 år. Og så er hans udgangspunkt langt fra snorlige i forhold til at blive ordsmed.
Som ung var musikken hans passion, og det lykkedes ham faktisk at leve syv år som professionel musiker (bas) med en forkærlighed for jazz og med engagementer hos bl.a. Finn Ziegler, på teatre og som akkompagnatør for en række af tidens populære navne, f.eks. John Mogensen.
Alligevel var han godt klar over, at han nok ikke skulle blive gammel som musiker, så da en ven mente, han skulle være tekstforfatter på et bureau søgte han et job hos det daværende Masius.
Til jobsamtalen blev han stillet en række små opgaver. En af dem lød således:
Digt dette vers færdigt og skriv et til:
På øen stod den blonde Mette…
Løsningen kom til at lyde således:
På øen stod den blonde Mette
Kun iført blomstret badehætte
Og lod sig kysse af Alfredo
En fræk spanioler fra Toledo
Men Mettes husbond aned’ uråd
Og havde derfor købt en ubåd.
Nu hviler Mette og Alfredo
De blev ramt af en torpedo.
Og så var jobbet hans. Og dermed startede en flot karriere.
Claus Walter kom hurtigt til at teame op med andre af branchens kendte personer og bureauer. Han nåede også frem til at få sit navn på dørskiltet i bureauet Hiort, Stenius & Walter. Men i 1990 valgte han så at blive en del af DDB Needham – bl.a. sammen med Poul Mikkelsen.
”Jeg havde forinden set en bog med VW-reklamer, og tænkt, at det var utrolig begavet reklame, så da de fortalte, at bureauet ville få mulighed for at pitche på VW, så var det en gulerod, der trak,” siger Claus Walter.
Bureauet vandt kunden, og siden har Claus Walter været den bærende kraft i VWs markedsføring i Danmark, hvilket dels har været en kommerciel succes – VW udviklede sig i de efterfølgende år til Danmarks største bilmærke – og dels en kreativ succes, der bl.a. i 6 år i træk indbragte ham titlen som ”Årets tekstforfatter” ved reklamebranchens årlige uddeling af Guldkorn.
Undervejs skrev han i nogle år også tekster til Cirkusrevyen.
Sproget er et fantastisk værktøj til at skabe billeder og stemninger, og jeg tror faktisk, at min musikalitet er kommet mig til gode i forhold til at bruge sproget.
Det sidste matcher meget godt musikeren Claus Walter, men ellers er der ikke en snorlige vej fra jazz-bassisten til 27 års VW reklametekster.
Claus Walter ser dog sin musiker-baggrund som et plus.
”Den ene af DDBs grundlæggere, Bill Bernbach, har sagt mange kloge ting. En af dem er, at tekst ikke handler om, hvad du siger, men hvordan du siger det. Sproget er et fantastisk værktøj til at skabe billeder og stemninger, og jeg tror faktisk, at min musikalitet er kommet mig til gode i forhold til at bruge sproget” siger Claus Walter.
Samme Bill Bernbach spiller også en rolle, når Claus Walter skal forholde sig til det at være oppe i årene i en ung branche.
”Det kan godt være, at vi oplever store forandringer, men de ting, Bill Bernbach sagde om kommunikation er i dag mere aktuelle end nogensinde. Det har den moderne digitale verden ikke ændret på,” siger Claus Walter.
På spørgsmålet om, hvordan det har været at begå sig i en ung branche, siger han:
”Jeg vil sige, at det er samværet med mange spændende unge mennesker, der har betydet, at jeg er blevet ved så længe,” siger Claus Walter og fortsætter:
”Jeg er mig selv, og så må det briste eller bære. Selvfølgelig har der været situationer, hvor jeg ikke er blevet inviteret med, men generelt set, synes jeg ikke, at jeg har oplevet at blive dømt ude på grund af min alder.
Her bliver det måske knapt så umiddelbart, når man skal samarbejde med yngre mennesker med nogle helt anderledes referencerammer. Men det er ikke dem, der skal møde mig. Vi skal møde hinanden – det er en fælles opgave. Og når det lykkes, så er det meget givende at arbejde med unge mennesker.
Lige som i mange andre sammenhæng handler det om at lytte og lære – og møde hinanden med gensidig respekt. Mine referencerammer er anderledes end yngre menneskers – det skal man selvfølgelig forstå. Hvis jeg arbejder med Poul, så har vi utroligt let ved at forstå hinanden. Her bliver det måske knapt så umiddelbart, når man skal samarbejde med yngre mennesker med nogle helt anderledes referencerammer. Men det er ikke dem, der skal møde mig. Vi skal møde hinanden – det er en fælles opgave. Og når det lykkes, så er det meget givende at arbejde med unge mennesker,” siger Claus Walter.
Her er et par eksempler fra Claus Walters scrapbog med VW-reklamer